maanantai 14. maaliskuuta 2016

Vaeltelija

Ihan jokainen bloggaaja joka kuvia tänne internetsiin lataa törmää joskus siihen että niitä pöllitään. Milloin minnekin ja milläkin syyllä. Joskus ne saa pois pöllijiltään ja joskus taas ei sitten millään. Minäkin olen tässä vuosien saatossa törmännyt kuvieni luvattomaan käyttöön vaikka ja missä.

 Olenkin jo aikaa sitten lakannut suhtautumasta siihen liian tiukkapipoisesti ja säätänyt kuvieni resoluution sellaiseksi ettei sitä voi käyttää juuri muualla kun netissä. Mutta on olemassa yksi kuva jonka pöllimisestä olen välistä harmistunut sydänjuuriani myöten. Nimittäin tuo ylläoleva. Se on peräisin postauksestani vuodelta 2011 ja se läksi voron matkaan ihan samoin tein.

Se on tullut vastaan jo monella hyviä sisustusvinkkejä jakavalla sivustolla, ympäri maailmaa, facebookissa, instassa ja vaikka missä. Se on joissain muuttanut värejään jonkun kökön kuvankäsittelijän kourissa, mutta aina se on tuo sama kuva. Ja se syy miksi minua harmittaa on se, kun siitä tykätään aivan valtavasti näillä sivustoilla, mutta minä en saa siitä yhtään glooriaa itselleni. Järjettömän hyvä idea, mutta kukaan ei tiedä kenen se on.

Olen aina tuon pöllityn kuvan löytäessäni jostain ilman linkkausta, koittanut keskustella ylläpitäjän kanssa, tapellut muutaman kanssa ja saanut ainakin parista sivustosta sen katoamaan ja muutamasta paikasta itseni katoamaan, mutta ikinä, kuunaan ja koskaan en ole saanut näitä uskomaan että kuva on minun ottamani ja minun kotoani. Nykyään tyydynkin vain kommentoimaan kuvaan, jos se on mahdollista, että se on minun. Jos laitan linkin postaukseeni jossa kuva on se useimmiten poistetaan. Aika turhauttavaa eikö? Niin pirskatti vie minustakin.

No, turha tässä on siitä enempiä vikistä. Siellä kiertelee, maailmalla. Huitelee niin kuin kadonnut lapsi, eikä paljoa äidilleen soittele. Minulla on kuitenkin originaali sekä kuva että nuo tavarat. Nyt eivät enää seinällä, mutta tallessa kuitenkin. Kuvasin ne tänään ihan vaan että jos se viimeisin taho kenen kanssa asiasta kättä taannoin väänsin eksyisi blogiini ja uskoisi että tuo alkuperäinen on tosiaan minun ottama kuva ja ehkä sitten suostuisi sen jakamalleen sivustolle linkkaamaan.

It's sometimes frustrating when people just take your pictures from your blog and share them out without linking back to you. As a blogger I've ran in to it a lot. I usually don't mind it that much since I only share pictures with quite low resolution. They are useless outside the internet. But there's one shot that "left" my blog I feel especially bad and it's the one on the top of this post. And the reason I feel bad is that it's widely spread picture and has thousads of likes in every page it appears and I don't get any of that glory to myself. Bo-hoo. Such a great idea, but no one knows who's idea. 
I've tried to inform people sharing that pic, that it's mine, but usually there's not much of a reaction.

So feeling frustrated yet again. as I found my pic on a site where there was no linking back to me I decided to make this post to proof that it is my picture, my idea and my stuff in it.  I still have everything in that pic even though it's no longer on display in my living room.

22 kommenttia:

  1. Ihmiset on kyllä härskejä. Olen kokenut itse samaa. Löysin oman kuvani tekemistäni käsitöistä, etsystä. Sillä kuvalla joku möi omia käsitöitään! Kuvassa oli omistuskirjoitus, mutta eipä se näyttänyt häntä häiritsevän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on tullut vastaan omia kuviani huuto.netissä. Sieltä onneksi ylläpito poistaa äkkiä luvattomat kuvat kun asiasta huomauttaa.

      Poista
  2. Juuh, samaan olen itsekin törmännyt...yllättävää ja ikävää vaikka varsinaista haittaa siitä ei olisikaan. Ihmiset ovat aika ajattelemattomia tällaisissa asioissa :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä luulen että ihan yksinkertaisesti tietämättömiä. Tekijänoikeudet ovat monelle ihan vieras käsite.

      Poista
  3. Jep, tutulta kuulostaa ja aina se on yhtä ikävää. Olen myös, että monet ihmiset luulevat, että kuvakokoelmaa löytyy Googlesta on vapaata riistaa :( Minäkin olen miettinyt tuota vesileiman käyttöä, mutta tuskinpa se mitään estää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuossa kuuluisi lukea kuvat, jotka löytyvät Googlesta. Puhelimella kirjoittaminen on aina yhtä jännittävää, koskaan ei tiedä mitä lopullisesta tekstissä sanotaan :D

      Poista
    2. Joo, vesileimat eivät ole mikään tae sille että kuvat pysyisivät "tallessa". Kuvan reunoilta ne saa helposti cropattua pois ja keskellä olevat vesileimat häiritsevät silmää ja ihmiset valittavat.

      Poista
    3. Mä en muuten voi käyttää nettiä puhelimella ollenkaan kun on siihen niin sopimattomat sormet. Facebookkia hetken yritin, mutta tulin vaan lähetelleeksi tietämättäni kaveripyyntöjä ja tykänneeksi asioista joista en tykkää ym. :D Tekstiviestitkin välillä ongelmallisia kun sormi osuu moneen kirjaimeen samaan aikaan.

      Poista
    4. Niin miten se kännykän käyttö onkaan mennyt vaikeaksi. Vaikka on käsistään hurjan taitava ja kätevä. Ja on se kännykän näyttökin liian pieni, näillä 2-teholaseillakin katella.
      Taitaa jotkut kopioijat vaan esiintyä tekijäoikeustolloina. Eihän ihmiset voi oikeasti olla niin tyhmiä, että myyvät tuotemerkittyjen tuotteiden kopioita sarjatuotantona.
      M#

      Poista
  4. Tää on aihe joka saa mulla vilkkumaan punaista silmissä. Suututtaa niin paljon. Ja ihmiset ihan oikeasti (!!!) luulevat että kaikki kuvat mitä löytyy netistä/googlesta/tms on ihan kuin mustikoita metsässä että niitä saa vapaasti poimia ja käyttää kuten parhaakseen katsoo. Olen tästä asiasta ihan riitaantunut joskus parin kaverin kanssa kun olen huomattanut asiasta, vaikkapa fb:ssä kun jakavat ihan mitäsattuu kuvia. Noh, tiedostan että tämä on taistelua tuulimyllyjä vastaan, mutta ainakin olen laittanut blogikuviini leimat jo vuosia, ikäänkuin ne nyt jotakin auttaisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen huomannut ihan saman, että ihmiset ovat laajalti tietämättömiä tekijänoikeuksista. Minä olen joskus sanonut tämmöisille ystäville, että samalla logiikalla voisin siis ottaa heidän omia kuvia vaikka Facebookista omaan käyttööni ja se on yleensä saanut tajuamaan pointin.

      Poista
  5. Osuva kirjan nimi kuvassa-->Osaatko käyttäytyä? Valitettavasti
    netissä ihmisestä kuoriutuu ihan omanlaisensa versio. Säännöistä ja hyvistä tavoista ei välitetä. Kuten olet jo tehnytkin, niin korkearesoluutioisten kuvien lataamista kannattaa välttää. Estää se ainakin kuvien käyttöä esim. printtituotteissa.
    T: H.

    VastaaPoista
  6. Se tässä digiajassa onkin surkeita, että suurin osa ihmisistä käyttää surutta toisten materiaalia ilman hajuakaan, että sellainen on tekijänoikeusrikkomus. Kaikkein eniten minua raivostuttaa sellaiset blogit, jotka eivät juuri muuta julkaisekaan kuin muualta ympäri maailmaa lainattua (siis varastettua) matskua, jonka avulla saavat tuhansia lukijoita ja ansaitsevat siten tienestejä. Se on niin moraalitonta, että ihan savu nousee korvista, kun semmoiseen joskus vahingossa törmää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No lähinnä semmoisissahan se tämä minunkin kuvani seilaa... :(

      Poista
  7. Raumalaisena uskon että vain porilaiset pystyy tuollaiseen. Kerrassaan pöyristyttävää,

    VastaaPoista
  8. No on kyllä kurjaa tuollainen kuvien luvaton kopiointi ja käyttö! Pitäisikö kuviin laittaa oma nimi/nimimerkki (joissakin kuvissa olen sellaisia nähnyt, estäisikö se kopiointia?

    VastaaPoista
  9. Tämä kaunis sisustus kuva on todellakin tullut vastaan vaikka missä. Aina sen tunnistan .Harmi kun tuollatavalla pöllivät ��.

    VastaaPoista
  10. Hieno on kuva!
    Pinterestissä näkee paljon sellaisia kuvia, joista näkee, että kuva ei linkitykkään minnekkään.
    Faceen on moni tuonut pinterestistä kuvia omalle sivulleen, mikä on kait sallittua, jos siinä on linkki pinterestiin, mutta monesti näin ei ole:(

    VastaaPoista
  11. Tavallaanhan se on kiva, jos itse ottama kuva on muidenkin mielestä niin hieno että se pitää heti ottaa omaan käyttöön, mutta... :) Minä olen nyt alkanut vesileimata kaikki blogissa julkaisemani kuvat, vaikka se onkin vähän työlästä ja vaikka tiedän, että saattaa joitakin lukijoita jopa vähän ärsyttää. Mutta oma blogini, ja omat kuvani, joten saan tehdä niillä onneksi mitä haluan :)
    Valokuvaajana työskennellessä kuvien käyttöoikeus-ongelmia tulee vastaan kovin usein, ja jos ei juuri omalla kohdalla niin ainakin jollain kollegalla. Blogikuviin ja muihin netissä julkaistuihin en ole oikein itse muuta "suojauskeinoa" keksinyt kuin sen vesileiman. Sen saa helposti pois eikä se tietenkään muutenkaan kuvan varkautta estä, mutta on ainakin parempi kuin kuva ilman vesileimaa - kuvan leimaaminen kytkee kuvan tekijään ainakin jonkin verran paremmin.

    VastaaPoista